Hvorfor bruke påvirkere som markedsførings-strategi på Instagram?

En av de hotteste trendene innen markedsføring for tiden er markedsføring ved bruk av influensere. Dette er ikke noe nytt, men ved hjelp av blant annet sosiale medier har dette nå blitt et hett tema på mange markedsførerlepper. Dersom man tar seg noen minutter og tenker over hvilket potensiale dette kan ha er det ikke vanskelig å tenke seg hvorfor.

 

Instagram har de siste årene vokst seg enormt stor med over 400 millioner aktive brukere, hvor mange av de er svært dyktige markedsførere. Ved hjelp av en oppdatering som gjør at du blir vist innlegg basert på engasjement og ikke i en kronologisk rekkefølge gir dette enda større muligheter for betalt annonsering.

 

Men hva er egentlig «påvirknings markedsføring»?

Som nevnt i innledningen er ikke denne formen for markedsføring noe nytt. Dette er selve grunntanken bak WOM (Word-of-mouth) – anbefalinger. Men sosiale medier har blåst nytt liv i denne formen, og den er i vinden som aldri før! Noen merkevarer baserer seg utelukkende på å bruke influenser for å promotere sine samarbeid. På den måten hanker de inn både kreativitet, engasjerer publikum og bygger samtidig merkekjennskap på en autentisk og organisk måte!
For å forenkle det litt er prinsippet om at en venn anbefaler deg å prøve en ansiktskrem eller et spesielt merke det samme i denne markedsføringsformen. Dersom du stoler på personens dømmekraft vil mest sannsynlig dette rådet eller anbefalingen ha en sterkere påvirkning på deg enn en reklame om det samme produktet. Influerende markedsføring fungerer på samme måte, slik at du kan målrette mot et publikum av likesinnede mennesker som følger en person de ser opp til og stoler på.

I forhold til Instagram er et av de mest spennende aspektene at det er salig blanding av ulike mennesker som er representert og som dekker alle typer nisjer – fra hele verden!

Hvem er disse påvirkerne?
Noen typer påvirkere er for eksempel personlige trenere, moteblogger og interiørarkitekter.
Personlige trenere bruker Instagram til å dele sine treningsøkter, mote bloggere til å vise frem sin stil og interiørarkitekter for å vise frem sin portefølje.
Lyst til å bli god på influerende markedsføring? Sjekk ut disse 4 tipsene!

Å finne påvirkere som passer med din merkevare, din strategi og din visjon er som oftest svært tidkrevende. Både å finne en match, men også å utarbeide et samarbeid som skal gå over tid. Nedenfor finner du derfor noen tips til hva du bør tenke på når du vurderer denne markedsføringsformen.

  1. Gjør hjemmeleksen din
    Det er så mye at du kan lære fra andre merker. Finn ut hva som fungerer for dem, får inspirasjon fra ulike typer innhold de legger ut, og se på hva slags innhold får mest engasjement. Sjekk dine nærmeste konkurrenter – gjør de noe du liker, men tror du at du kan gjøre det bedre? Det finnes flere verktøy som lar deg beregne din egen instagramkonto og sammenlikne de med andre. Whalar labs er et tips – på den kan du sammenlikne deg selv med opptil 3 andre kontoer. Men glem for all del ikke de som ikke nødvendigvis er direkte konkurrenter, men løft også blikket mot andre bransjer og merker som du kanskje deler samme demografi med.
  2. Lag et moodboard til din påvirker for å vise hvilken linje du ønsker
    Et godt tips er å lage et moodboard til din påvirker. På den måten kan du vise i hvilken retning du ønsker at arbeidet skal ta. Det er allikevel sånn at en slik kampanje er beviselig mer vellykket om du lar påvirkeren ha en viss kreativ frihet til å produsere det innholdet de vet at sitt publikum engasjerer seg i og responderer på. Stol på den eller de du har valgt for å skape autentisk og engasjerende kampanjer for deg. Husk bare å måle opp mot den målsetningen du har.
  3. Velg relevante påvirkere
    Når du har fått en klar idé om hva du ønsker å oppnå, er den neste viktige skrittet å finne relevante påvirkere. Å benytte slike påvirkere kan ofte være dyrt, så bruk derfor god tid på å finne en som kan promotere ditt produkt eller din merkevare på best mulig måte. Innen alle type bransjer finnes det påvirkere, enten det er mote, livsstil, reise, fitness, mat eller elektro og du vil mest sannsynlig finne flere gode alternativer. Et tips til å finne noen som kan passe for deg er f.eks å finne en relevant #hashtag og finne innlegg som har gitt et høy engasjement. Da kan du også ofte finne påvirkere som er knyttet sammen med andre merker og samarbeidspartnere. Det kan være ganske vanskelig å finne relevante påvirkere uten å bruke lang tid tråling gjennom hundrevis av Instagram-kontoer, så vær tålmodig og ikke forhast deg.
  4. Bli enige om en samarbeidsstruktur
    Siste skritt når du har funnet en påvirker du ønsker å inngå et samarbeid med er å bli enige om en samarbeidsstruktur. Som oftest er det fem ulike områder du vil ønske å forhandle om:

    1. Tidsramme: Vær alltid åpen om tidsperspektivet og dine forventninger.
    2. Bruk av innhold: La påvirkerne vite hvilke rettigheter du ønsker på bildene som blir      brukt. Ønsker du f.eks å bruke de i egen promotering bør dette formaliseres i en avtale.
    3. Betaling: De aller fleste påvirkerne vil ta godt betalt for å promotere ditt merke eller vare, men det finnes også de som kun ønsker produktene de tester. Ha i bakhodet når du forhandler om betaling at du betaler for flere tjenester som innhold, bruksrettigheter, målgruppe og rettigheter.
    4. Bruk #spons eller #ad: I Norge er det ifølge markedsføringsloven ikke lov med skjult reklame. Dette betyr at dersom du har fått betalt (i form av penger eller produkter) for å promotere et produkt må du gjøre publikumet ditt oppmerksom på det. Vær derfor nøye med å påpeke dette ovenfor dine påvirkere når du inngår avtaler med de.

 

Hva er dine beste tips for bruk av påvirkere i markedsføring på Instagram? Del de gjerne med oss!

Leave a Reply