4 tips til hva du bør unngå å gjøre på en messe

Etter at du har vurdert “Hvorfor du skal delta på messe?” og bestemt deg for at det er en smart investering for din bedrift vil jeg du skal tenke gjennom disse fire emnene slik at du får mest mulig ut av investeringen din.

Ha en uattraktiv messestand

Som i alle former for markedsføring er måten du presenterer bedriften din på essensiell for å tiltrekke deg oppmerksomhet og øke merkekjennskap. Konsekvensene av en dårlig utformet, feil eller frastøtende utstillingsstand kan i verste fall være at du ikke får noen besøkende og dermed heller ikke får samlet leads eller gjennomført salg. Fysiske faktorer som oppdatert profil, oppdater materiale, blide og fornøyde selgere, interessante små-gaver til interessenter, men samtidig opprettholde konsistensen i merkevarebyggingen er svært åpenbare men dog viktig å tenke nøye igjennom.

standcolors

Illustrasjon: The Logo Company

Ovenfor ser du en illustrasjon over hva de fleste av oss forbinder med ulike farger. Dersom du går igjennom et messeområde som Dyrsku’n eller Norges Varemesse kan du legge merke til at de aller fleste standene har nøytrale duse farger. Vårt råd til deg som er ny i messeverden er derfor – tørr og skille deg ut! Vær kreativ og tiltrekk deg oppmerksomhet med farger og en kreativ stand!

Dårlig opplært salgspersonale

Enhver vellykket bedrift vil mest sannsynlig fortelle deg at dyktige ansatte har vært en stor nøkkelfaktor for suksessen de har oppnådd, men de vil ikke nødvendigvis fortelle deg hvordan de har fått det til. Et smilende fjes og en positiv utstråling vil være gull verdt på slike eventer. Sørg for at salgsteamet vet at blant annet mobiltelefoner er forbudt når man står på stand! Utstrålingen vil i stor grad påvirke hvilket inntrykk en potensiell kunde eller et lead vil ha av din bedrift. Det er vel ingen som går bort til en salgsrepresentant som er sur og som ser lite engasjert ut? Pass også på at salgspersonalet har fått god nok opplæring rundt produktene som skal selges og på hvilken måte de presenterer informasjonen på. Sørg for at du har variasjon i salgsteamene dine. En variasjon mellom erfarne og mindre erfarne selger kan være svært nyttig på flere områder, blant annet kan det være en lærerik måte for de uerfarne selgerne å lære oppsøkende salg på en effektiv og morsom måte. Det er også sannsynlig at du med en variasjon i alder og kjønn vil kunne tiltrekke deg et bredere spekter av potensielle kunder og leads.

Dersom dere skal stå på stand en hel dag, kan dette fort bli lang tid. En ide kan derfor være å sette inn for eksempel 2 salgsteam som avlaster hverandre. For å potensielt øke antall salg og leadsgenerering kan du kanskje sette i gange en konkurranse med en attraktiv premie? Gode selgere har som oftest et stort konkurranseinstinkt!

Dårlig registrering av leads

Det er ingen fasit på hvordan man på en mest effektiv og fornuftig måte samler leads når man står på stand. Noen foretrekker å skrive ned kontaktinformasjon på et ark, noen foretrekker å legge inn kontaktinformasjon direkte på en PC eller et nettbrett. Det viktigste er uansett at du passer på at du får med all nødvendig informasjon. Informasjon som er viktig er navn, mail, telefonnummer og behov. Ved å avdekke behovet innledningsvis vil du ha et fortrinn ved at du kan stille forberedt med en løsning på behovet din potensielle kunde har.

Veldig mange bedrifter sender ut en fellesmail til leads som ble registrert på messen, jeg mener at en slik fremgangsmåte potensielt kan gjøre at du mister viktige lead. Det er min klare anbefaling at du, ut i fra informasjonen du har mottatt på stand, går igjennom alle leads å avgjør hvor aktuelle de er. De som har gitt klare kjøpssignaler bør du kontakte allerede dagen etter messen er avsluttet, mens resterende leads kan du legge inn i et CRM-system og følge opp ved anledning.

Ikke få panikk! 

«Kan det gå galt, så går det galt» – Murphys lov er i aller høyeste grad gjeldende når det er viktige arrangementer eller tilstelninger på gang. I en situasjon hvor du skal rigge stand, du er avhengige av kollegaer som skal avlaste deg, eller komme med viktig materiale kan du nesten regne med at noe vil gå galt. Man har glemt en ledning, en stol, kulepenn og kollegaen sitter fast i trafikken. De fleste mennesker vil prøve å unngå mennesker som er stresser eller som påfører de ubehag. Det beste du kan gjøre er å fremstå trykk og samlet, samtidig som du jobber med teamet ditt for å løse de utfordringene dere har.

Når hendelsen først er ute; standen vil ikke slå seg opp, en av kollegaene dine har blitt syk, eller en viktig del av utstyret du har med deg inne fungerer er det viktigste at du klarer å tenke klart. Forbered gjerne en Plan B. Skal du ha med PC, ta med en ekstra med det samme materiale dersom du skulle gå tom for strøm, eller at den plutselig ikke vil starte.

Klarer du å gjøre hendelsen til en salgspitch? Det er gull verdt og en «ice-breaker» – stort sett alle har vært i samme situasjon på et eller annet tidspunkt og kan enkelt relatere seg til det du føler.

Har du flere tips til hva man bør unngå å gjøre på en messe? Del gjerne dine tips med oss!

 

 

Leave a Reply