5 smarte B2B taktikker som fungerer hver eneste gang!

Som alle andre bedrifter er også du ute etter nye kunder og leads. Enten du tilbyr et kvalitetsprodukt som ønsker å sikte deg inn mot allerede eksisterende forretninger, eller du driver en konsulent virksomhet er det ikke alltid like lett å skulle markedsføre de nyeste produktene til andre forretninger.

La meg nå gi deg mine beste 5 tips til hvordan du på best mulig måte kan henvende deg og drive merkevarebygging, generering av leads og potensielt svært mange salg på en effektiv og relativt kostnadseffektiv måte!

Ikke undervurder content marketing!

contentmarketingContent marketing har vært i vinden i år som aldri før og min teori er at dette er fordi det satses så voldsomt på digital markedsføring, og fordi denne formen for markedsføring har vist seg svært effektiv. Mitt råd til deg i denne sammenhengen er at du skal tenke gjennom et strategisk valg av sosiale mediekanaler sett opp mot temaet du ønsker og målgruppen. Dette mener jeg er svært viktig for hvordan du skal få større tilslag av involverte brukere, større eksponering og høyere klikk ved å bruk av de ulike virkemidlene.

Content marketing – eller innholdsmarkedsføring som vi kaller det her i Norge handler om å skape et interessant innhold for dine interessenter. Dette kan gjøre gjennom blogposter av denne typen til detaljerte produktbeskrivelser. En anerkjent forsker på området, Michael Brenner sier følgende om innholdsmarkedsføring: «Jeg tror at innholdsmarkedsføring kan redde markedsføringen. Som en motsetning til annonser som de fleste av oss overser, vil innholdsmarkedsføring være måten man får kundene interessert igjen, på egne premisser og til en mye lavere kostnad.»

Nøkkelen til god innholdsmarkedsføring er å skape innhold som ikke bare er nyttig for de fleste, men som også er svært nyttig for din spesifikke målgruppe. Hver gang jeg setter meg ned for å skrive en bloggpost eller snakker med en kunde om produktene våre må jeg stille meg spørsmålene; hva er interessant for kunden å vite? Er dette informasjon som er nyttig for flere enn bare denne kunden?

Godt innhold vil alltid tiltrekke seg oppmerksomhet!

Delta på riktig messe!

Å delta på messe er absolutt ikke en lavkostnadsaktivitet rent pengemessig, men hva om du klarer å få tak i 500 leads gjennom en tredagers messe? Ved å sette sammen det rette salgsteamet og ha en stand du har god profilering på og dermed får mye oppmerksomhet for er dette langt fra umulig. Som i alle andre punkter jeg snakker om i denne bloggposten så er det viktig å sette seg ned, lage en strategi og legge opp ett budsjett for arrangementet. Jeg skriver mer om dette og kommer med flere nyttige tips i bloggposten Hvorfor delta på messe? og 4 tips til hva du bør unngå å gjøre på en messe!

Bli best i sosiale medier

Tidligere ble det skrevet mye om at sosiale medier passer best for bedrifter som har et teknisk fokus, for eksempel datakonsulenter, men sannheten er at sosiale mediersosiale-medier passer svært godt for de aller fleste bransjer og bedrifter – det handler bare om at man må finne ut hvilken strategi som passer best for deg og ditt produkt/budskap.

Sosiale medier henger også tett sammen med SEO, som jeg skal gå litt mer igjennom i neste punkt. Når jeg lager innhold som for eksempel denne bloggposten tenker jeg alltid på hvordan jeg kan få den ut til deg som sitter og leser nå. Facebook og andre sosiale medier som Twitter og LinkedIn kan være fantastiske distribusjonskanaler for å øke trafikken til bloggen eller nettsiden vår, men som alle andre digitale medier fungerer dette kun om det ligger en langsiktig strategi bak.

Søkermotoroptimalisering (SEO)

Har du prøvd å google din egen bedrift for å sjekke hvordan du kommer opp på Google? SEO er en av de beste B2B taktikkene for bedrifter om har kunder som regelmessig benytter Google til å finne informasjon, produkter og annen informasjon.

SEO benyttes ikke alene, men sammen med annet innhold fra nettside og eventuelt blogg. Dersom du lykkes i å lage en fantastisk bloggpost med en effektiv SEO vil du potensielt kunne ha jevn trafikk fra denne bloggposten i mange år fremover. Se på all trafikk som en mulighet for å samle leads, generere salg og ikke minst samle informasjon til å drive retargeting. Når du skal benytte denne formen for B2B markedsføring gjelder det å ha litt is i magen. Kortsiktig SEO strategi kan muligens gi deg noen gode salg der og da, men vi ønsker jo å ha høy synlighet over lengre tid for å redusere kostnader på markedsføringen over tid.

Leave a Reply

Legg igjen dine kontakt detaljer så tar vi kontakt så raskt som mulig for en uforpliktende prat. Vi kommer aldri til å skuffe deg!