5 tips til din digitale markedsføring

Som i all annen markedsføring bør man ha en langsiktig strategi for hvordan man skal fordele de ulike aktivitetene og tilgjengelige midler, men det er ikke alltid like enkelt vite hvor man skal starte. Nedenfor har jeg listet opp 5 tips jeg ønsker du skal vurdere når du tenker på hvordan din digitale hverdag skal se ut i tiden som kommer.

1. Lag engasjerende videoer

Facebook og YouTube gikk i bresjen for å videreutvikle video i sosiale medier og vi ser dette blant annet gjennom 2015 og 2016 at det blant annet ble lansert 360-video og mulighet for livesendinger. Man ser også at Facebooks algoritmer favoriserer videoer fremfor poster med kun tekst og et bilde. I 2015, så man at videovisninger på mobilen overgikk videovisningen på PC og laptop. Et godt ekstra tips er å lage undertekst på videoene du publiserer i sosiale medier. Dette er fordi et sted mellom 85 og 95% av alle videovisninger (på Facebook) blir sett med lyden slått av.

2. Tenk mobil først!

Som en lidenskapelig opptatt markedsfører som du er så har du lagt merke til at mer og mer av trafikken inn til nettsted, sosiale medier etc går via mobiltelefon. Dette har også flere og flere bedrifter fått øynene opp for og tar derfor hensyn til mobiltilpasset innhold fremfor nettsiden. Ut i fra økningen man har sett de siste årene vil det være nærliggende å tenke at man i 2017 vil se dobbelt så mye trafikk fra mobile enheter enn man vil gjøre fra en ordinær laptop. Frem til for noen få år siden var ikke mobilen et så viktig verktøy for forbrukeren som det er per i dag. Flere og flere (ja, du kjenner deg helt sikkert igjen i det selv også) benytter telefonen til å gjøre enkle søk om temaet eller produktet de ønsker å vite mer om. Enkelte bedrifter har økt andelen mobilsalg med mellom 10 og 20% bare ved og endrer fokuset og legge en strategi for å skape lojalitet blant mobilbrukere.

3. Optimaliser lastetiden på ditt nettsted

I tillegg til at det er viktig at nettstedet ditt er optimalisert for mobil, er det i neste steg viktig å sørge for at siden din laster raskt nok. Selv om du sjekker at nettsiden er rask nok på en laptop er det ikke sikkert den er like rask på mobil. Forskning viser at dersom siden tar mer enn 4 sekunder å laste blir kundene utålmodig og velger noe annet istedenfor. Et raskt nettsted er ikke bare viktig for brukeropplevelsen, men også for søkermotoroptimalisering.

4. Log-tail – kanskje ikke så dumt?

Du som er interessert i å lese dette innlegget vet helt sikkert hva long-tail-prinsippet er, men om du allikevel skulle være usikker kommer jeg med en rask forklaring her: dette prinsippet er en strategi som ofte blir benyttet av internettbaserte virksomheter, som baserer seg på å selge et relativt lite antall varer til mange ulike kunder gjennom et stort vareutvalg over lengere tid. Det er altså det motsatte av ev vanlig forretningsmodell som handler om å selge mange enheter i et vareutvalg på kort tid. Når det gjelder long-tail-prinsippet i forhold til SEO betyr det at du ikke bør fokusere på enkelt ord f.eks Messetelt, Reklametelt eller Pop-up. Derimot er det nå viktig at du passer på at innholdet på nettstedet har all informasjonen en potensiell kjøper eller en eksisterende kunde vil trenge. Et eksempel er: Messetelt à Messetelt med trykk à Messetelt med trykk koster.

5. Hold deg oppdatert på Google Adwords

Dersom du satser med begge bena på digital markedsføring regner jeg med at du vet og ser viktigheten av å hele tiden holde deg oppdatert på Google Adwords. Her har er noen av de endringene vi allerede har sett (i tillegg til de mange andre oppdateringene som kommer utover året:

  • Du kan nå velge spesifikke målgrupper for søkeannonser
  • Opprettet speilpublikum – dette er basert på brukerne av nettstedet ditt
  • Søkere vil få mulighet til å sende deg en melding direkte fra annonsen i Google
  • Kampanjeutvidelse i annonsene for eksempel ved spesielle tilbud

 

 

Leave a Reply

Legg igjen dine kontakt detaljer så tar vi kontakt så raskt som mulig for en uforpliktende prat. Vi kommer aldri til å skuffe deg!