5 smarte tips til hvordan du kan bruke sosiale medier på messe!
De siste 10 årene har den digitale verden eksplodert med en stor variasjon av plattformer og muligheter innen tradisjonell markedsføring. Og de siste 5 årene har sosiale medier blitt et av de sterkeste mediumene for selskap som ønsker å promotere seg selv – og hvem ønsker vel ikke det? Alt fra LinkedIn som er en plattform for profesjonelle til Facebook som benyttes av stort sett alle. kan disse bli nyttige verktøy å benytte når du skal delta på store messer som i Norges Varemesse, Telenor Arena, Exporama eller Dyrsku’n.
Nedenfor vil jeg gi deg 6 smarte tips til hvordan du kan bruke sosiale medier for å promotere din deltakelse, knytte til deg viktige og relevante personer, og oppmuntre mulige prospekter til å besøke akkurat din stand.
Lær av de erfarne
Dersom du ikke er av de mest erfarne på messer kan det være lurt og ikke minst nødvendig å gjøre litt forarbeid. Sjekk ut hvem som har pleid å være på messen du skal delta på og sjekk hvordan de oppfører seg i sosiale medier. Svært mange bedrifter tar bilder av standen, i interaksjon med kundene og andre relevante hendelser og poster på f.eks Facebook og Snapchat – ofte i forbindelse med ulike tilbud. Ved å gjøre litt research på forhånd kan du finne ut mer om hvordan de har designet sine stands og hvordan de deler dette med omverdenen. Det er allikevel viktig at du viser orginalitet – ikke glem at kundene og prospektene du møter på messen mest sansynlig var der i fjor, og dermed har sett det en gang før. Tørr og tenk utenfor boksen!
Bruk sosiale medier som en informasjons-database
Alle messer har ulike kulturer, og å bruke sosiale medier for å innhente informasjon om kulturen og atmosfæren på en spesiell messe kan i beste fall gi deg noen verdifulle fordeler blant andre førstegangsutstillere. I noen type messe handler det kun om presentasjon. Ta for eksempel Interiørmessen på Norges Varemesse, der handler det om å skape en god og lun atmosfære med nydelige interiørdetaljer, mens på MC messen handler det om å vise frem de råeste MC’er på en røff og brutal måte. Mens andre er kun opptatt av å gjøre små salg av nyttige produkter, bygge nettverk eller innhente leads. Ved å sette deg inn i kulturer av en messe på forhånd kan dette hjelpe deg med å ta en beslutning på om dette er riktig messe for deg.
La sosiale medier bli en viktig del i din merkevarebygging
Sosiale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn og Google + er noen av de beste verktøyene du kan benytte for å få kontakt med prospekter og nye kontakter som allerede følger ulike messer og arrangementer. Sørg for at ditt markedsteam bruker deres sosiale medier som en del av deres merkevarebygging. LinkedIn kan du fint benytte som ditt interaktive visitkort. For å være mest mulig synlig bør du vurdere om du har materialer på din stand som kommuniserer Facebook, Twitter og din blogg på en synlig måte. En av de mest effektive måtene å komme i kontakt med prospekter på sosiale medier har vist seg å være konkurranser og tilbud. I stedet for å spørre hva de heter eller email, be de koble seg på med Facebook Connect.
Ei ditt Googlesøk!
Uansett hvor mye tid, penger og energi du bruker i å lage en super bukett av sosiale medier er det faktisk slik at veldig mange vil ganske enkelt bare søke etter bedriftsnavnet på Google. Ditt nærvær på sosiale medier bær derfor være konfigurert for å gjøre det så enkelt som mulig for dine prospekter å finne deg igjen. Sørg for at du har kontoer i de tre største nettverken – Facebook, Twitter og LinkedIn. I svært mange bransjer er det også verdifullt å ha en Instagramkonto. Dersom du har en nettside som er optimalisert for SEO kan det være en ide å sette opp en egen landingsside som handler om akkurat det arrangementet. På den måten er det enklere for potensielle kunder å finne deg ved å søke f.eks Smarttelt Bedriftsmesse 2016.
Ikke spar på informasjonen
99% benytter telefonen til å innhente informasjon. Sørg for at alle dine sosiale medier plattformer er oppdatert med kontaktinformasjon til personalet på stand, til bedriften og ikke minst hvor dere er lokalisert inne på messeområdet. For svært mange er det et irritasjonsmoment når ønsket informasjon ikke er tilgjengelig raskt.
Del gjerne dine beste sosiale medier tips med oss!